78207

Včelařská konference

(Internetová stránka otevírající prostor pro komunikaci včelařů)



Jméno: E-mail:
Téma:
Příspěvek:
Jmeno sladkeho produktu vcelHeslo: Opište červené slovo pozpátku do kolonky.

U vašeho příspěvku bude zobrazena IP adresa, ze které příspěvek odesíláte.
Délka příspěvku je omezena na 10000 znaků.

Prosíme účastníky konference, aby při podání nového příspěvku do konference vždy vyplnili kolonku "téma". V případě, že reagujete na některý již uveřejněný příspěvek, tak to důsledně čiňte pomocí funkce "Odpovědět do diskuze na příspěvek číslo...", která je k dispozici vpravo vedle každého zobrazeného příspěvku. Funkce, která je pro každý zobrazený příspěvek k dispozici: "Zobrazit odpovědi na tento příspěvek.", bude správně fungovat jen v případě, že budete dbát výše uvedených pokynů.)


Zběžné zobrazení

Archiv Včelařské konference


Pavel Prchal (e-mailem) --- 7. 7. 2005
Re: motor

Zdravim,

Automobilni alternator ma uhliky.

PP.


> Alternátor potřebuje střídavý proud, regulace je možná pouze frekvenčním
> měničem, výhodou ale je, že nemá uhlíky.
>
> mp
>


--
A
/ \
/DUP\
(_)|(_)
|

Odpovědět
do diskuze
na příspěvek
číslo 11277


Zobrazit
odpovědi
na tento
příspěvek


Zobrazit
celé
vlákno

   
Pavel Benda (83.208.203.223) --- 7. 7. 2005
Re: motor

Pokud je alternátor z auta skutečně synchronní alternátor (a zřejmě ano, protože má budící vinutí napájené přes uhlíky), tak je jako pohon naprosto k ničemu. Bylo by nutné "vykostit" diody z vnitřku. Pak budete potřebovat 3-fázové napětí 12V. Ale pak vám stejně nastane problém s přirozenou vlastností synchronních elektrických točivých strojů.
Synchronní motor - funguje tak, že je nutné ho vnějším zdrojem roztočit na tzv. synchronní otáčky. Většinou se to realizuje malým asynchronním motorem. Např 3000 ot/min v případě jednopólového stroje a napájení 230/380V 50Hz. Po dosáhnutí těchto otáček se připojí nápájení a následně zátěž. Tyto stroje se užívají v aplikacích jež vyžadují naprosto!!! přesné a konstantní otáčky při různém zatížení.
Pro pohon medometu je to naprosto nepoužitelné.

Doporučuji použít různé motory z ventilátorů na chladičích u automobilů. Mívají výkon cca 70 - 120W. Sám ho u svého medometu k plné spokojenosti používám.

Pavel Benda

Odpovědět
do diskuze
na příspěvek
číslo 11279


Zobrazit
odpovědi
na tento
příspěvek


Zobrazit
celé
vlákno

      
vhájek (83.208.142.234) --- 7. 7. 2005
Re: motor

P.Benda -máte ho připojen přímo na hřídel koše medometu nebo přes nějakou převodovku?

Odpovědět
do diskuze
na příspěvek
číslo 11281


Zobrazit
odpovědi
na tento
příspěvek


Zobrazit
celé
vlákno

         
Pavel Benda (83.208.203.223) --- 7. 7. 2005
Re: motor

Motor je připojen na osu koše přes klínový řemen. Převod cca 1:5 (do pomala) a motor je regulován přes tranzistorovou pulzní regulaci. Můžu poslat foto do E-mailu.

Pavel Benda

Odpovědět
do diskuze
na příspěvek
číslo 11284


Zobrazit
odpovědi
na tento
příspěvek


Zobrazit
celé
vlákno

            
vhájek (81.19.46.66) --- 8. 7. 2005
Re: motor


P. Benda. Dík za nabídku. Zajímalo by mne i řešení ložiska a hřídele s řemenicí. Kontakt: vsucicky/=/atlas.cz

Předem díky.

S pozdravem V.Hájek

Odpovědět
do diskuze
na příspěvek
číslo 11291


Zobrazit
odpovědi
na tento
příspěvek


Zobrazit
celé
vlákno

               
vhájek (81.19.46.66) --- 8. 7. 2005
Re: motor

p.Benda Omlouvám se, nejak se to zpackalo spravne je to:
vsusicky/=/atlas.cz.
Snad to bude teď dobře.

S pozdravem. V.Hájek

Odpovědět
do diskuze
na příspěvek
číslo 11292


Zobrazit
odpovědi
na tento
příspěvek


Zobrazit
celé
vlákno

            
Langi (213.192.59.130) --- 8. 7. 2005
Re: motor

P. Benda: Zašlete mi prosím, fotografii Vašeho pohonu na e-mail langi/=/wo.cz
Děkuji
Langi

Odpovědět
do diskuze
na příspěvek
číslo 11319


Zobrazit
odpovědi
na tento
příspěvek


Zobrazit
celé
vlákno

      
Radim Polášek (e-mailem) --- 8. 7. 2005
Re: motor

Zdravím,
využít alternátor jako motor je věc pro kutila a elektronika. Jednak pro ty
diody a potom si myslím, že třifázové střídavé napětí tam nemusí být
potřeba. Dneska jsem prohlížel dříve stažené soubory a padnul jsem na popis
ventilátorků používaných na chlazení Pc. Jsou tam na rotoru magnety, na
statoru 4 samostatné jednoduché cívky, do kterých je napětí spínáno
tranzistory podle čidla hallovy sondy. Na podobném principu by se musel
udělat obvod pro alternátor. Pak by fungoval na stejnosměrný proud stejně
jako ty ventilátory.
Jinak doma mám 3,5 kw synchronní elektromor na 3 x 380. Dříve byl na
mlátičku, dneska s ním občas strouhám jabka. Rozbíhá se velice ochotně,
žádný pomocný motor nemá, jen startovací reostat v oleji, který zmenšuje
proudový náraz.

Zapojení jednoho alternátoru je na
http://www.elektroworld.info/modules.php?name=News&file=article&sid=103
a pro inspiraci http://pavouk.comp.cz/hw/fan/fan2.html

R. Polášek

----- Original Message -----
From: "Pavel Benda" <>
To: "Včelařský mailing list" <vcely/=/v.or.cz>
Sent: Thursday, July 07, 2005 2:07 PM
Subject: Re: motor


> Pokud je alternátor z auta skutečně synchronní alternátor (a zřejmě ano,
> protože má budící vinutí napájené přes uhlíky), tak je jako pohon naprosto
> k ničemu. Bylo by nutné "vykostit" diody z vnitřku. Pak budete potřebovat
> 3-fázové napětí 12V. Ale pak vám stejně nastane problém s přirozenou
> vlastností synchronních elektrických točivých strojů.
> Synchronní motor - funguje tak, že je nutné ho vnějším zdrojem roztočit na
> tzv. synchronní otáčky. Většinou se to realizuje malým asynchronním
> motorem. Např 3000 ot/min v případě jednopólového stroje a napájení
> 230/380V 50Hz. Po dosáhnutí těchto otáček se připojí nápájení a následně
> zátěž. Tyto stroje se užívají v aplikacích jež vyžadují naprosto!!! přesné
> a konstantní otáčky při různém zatížení.
> Pro pohon medometu je to naprosto nepoužitelné.
>
> Doporučuji použít různé motory z ventilátorů na chladičích u automobilů.
> Mívají výkon cca 70 - 120W. Sám ho u svého medometu k plné spokojenosti
> používám.
>
> Pavel Benda


Odpovědět
do diskuze
na příspěvek
číslo 11288


Zobrazit
odpovědi
na tento
příspěvek


Zobrazit
celé
vlákno

         
Pavel Benda (83.208.203.223) --- 8. 7. 2005
Re: motor

<< mlátičku, dneska s ním občas strouhám jabka. Rozbíhá se velice ochotně,
žádný pomocný motor nemá, jen startovací reostat v oleji, který zmenšuje
proudový náraz.>>>

Dle mého názoru se jedná spíše o asynchronní motor s vinutou kotvou a rozběhovým reostatem? Takových se ještě najdou po starých staveních mraky. Rozběhový reostat měly kvůli měkosti tehdejší rozvodné sítě. Poznávací znamení je, že má na rotoru 3 uhlíkové sběrače(ne 2 jako synchronní motor) a z nich vedou vodiče pouze do reostatu. Stator je napájen ze sítě.
Dnes se již nepoužívají. Místo toho se používá kotva vinutá na "krátko".

Pavel Benda

Odpovědět
do diskuze
na příspěvek
číslo 11294


Zobrazit
odpovědi
na tento
příspěvek


Zobrazit
celé
vlákno

            
Radim Polášek (e-mailem) --- 9. 7. 2005
Re: motor

Zdravím,
ten popis sedí. Takže asi to bude přece jen asynchronní elektromotor. Proč
se dnes nevyrábí, je jasné. Na jednom takovém motoru 3,5 kw je mědi na
výrobu nejméně 5 dnešních elektromotorů 3,5 kw.
Ale stejně synchronní elektromotory se ještě dnes dají najít v mechanických
programátorech praček, v elektromechanických spínacích hodinách, používaly
se v gramofonech, často v kotoučových magnetofonech a všude v těchto
případech jsou upraveny tak, že se rozbíhají samy. A kromě toho u
jednofázového synchronního elektromotoru, pokud rotor stojí, pod proudem
působí na rotor stejná síla v obou směrech otáčení a proto se rotor
neroztočí. U třifázového, jak by byl ten alternátor, tam vznikne po zapojení
proudu točivé magnetické pole otáčející se jednoznačně jedním směrem daným
pořadí fází a tudíž se takový motor musí roztočit, ne ?

R. Polášek

----- Original Message -----
From: "Pavel Benda" <>
To: "Včelařský mailing list" <vcely/=/v.or.cz>
Sent: Friday, July 08, 2005 7:53 AM
Subject: Re: motor


> >>
>
> Dle mého názoru se jedná spíše o asynchronní motor s vinutou kotvou a
> rozběhovým reostatem? Takových se ještě najdou po starých staveních mraky.
> Rozběhový reostat měly kvůli měkosti tehdejší rozvodné sítě. Poznávací
> znamení je, že má na rotoru 3 uhlíkové sběrače(ne 2 jako synchronní motor)
> a z nich vedou vodiče pouze do reostatu. Stator je napájen ze sítě.
> Dnes se již nepoužívají. Místo toho se používá kotva vinutá na "krátko".
>
> Pavel Benda

Odpovědět
do diskuze
na příspěvek
číslo 11331


Zobrazit
odpovědi
na tento
příspěvek


Zobrazit
celé
vlákno

               
Pavel Benda (83.208.203.223) --- 9. 7. 2005
Re: motor

Nechci se pouštět zde do podrobného rozebírání pochodů v synchronním motoru (mohu pripadně do E-mailu)
Co se týče použití v gramofonech, hodinových strojcích a pod., tak se jedná většinou o asynchronní jednofáz motorky s pomocným rozběhovým závitem nakrátko. Staré mechanické spínačky měly dokonce hodinový strojek, který se po dojití pera motorkem natáhly. Novější provedení má v sobě strojek řízený krystalem a v současné době se noční proud řídí pomocí HDO.

Odpovědět
do diskuze
na příspěvek
číslo 11347


Zobrazit
odpovědi
na tento
příspěvek


Zobrazit
celé
vlákno

Všechny správně vytvořené příspěvky na toto téma





Klikněte sem pro nápovědu